dagens höjdpunkt

Det är varken köttbullar, kalle anka eller julklapparna som är det bästa med julafton, utan Karl-Bertil Jonssons julafton författat av humanisten Tage Danielsson och tecknat av Per Åhlin.
Med citat som
"När den här julen som sagan handlar om närmade sig blev det som vanligt...ett vansinnigt uppsving i affärsverksamheten som gjorde att de rika knösarna till affärsmän blir ännu rikare och de fattiga satarna till kunder ännu fattigare",
"Medan Karl-Bertil Jonsson stod och slängde in ett paket med påskriften 'Aktas! Glas!' på stengolvet i fragila avdelningen tänkte han på Robin Hood. Robin Hood var Karl-Bertil Jonssons idol, för det här var på den tiden då en fjortonårings idoldyrkan inte nödvändigtvis behövde vara av sexuell natur.",
"'Det var förbanne mej det finaste jag har hört sen jag konfirmerades', utbrast han sen. 'Vill du ha ett fikon?' "
och
" 'Det var en välsignad jul', sa Karl-Bertils ömma moder och fick något religiöst i blicken, för den här sagan tilldrog sig som sagt på den tiden då julen fortfarande firades till minne av Kristi födelse."  
blir den helt klart till det bästa.

Den påminner om att man ska vara tacksam för det man har och inte vara så himla girig,
vilket jag tycker vi är idag.
Inklusive mig själv förstås.
Curlingbarn som vi är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback