Gårdagens Lassekonsert

Åh, Lassekonserten i går var ljuvlig. Inte den absolut bästa jag har varit på av mina 12, men som vanligt njuter jag av att bara se och höra Lars och hans vackra hov. Johan Persson såg grymt cool ut. Och Jensa. Och Norpan var assöt i hängselbyxor.

Söndermarken...
Så som himlen ser ut en tisdag över skolans
kommunala korridorer klockan fyra i oktober
Strax innan det mörknar och det luktar från bespisningen
av halvhjärtad husmanskost. Och löven ligger klistrade mot marken.

Gråvita skyar, tandläkarväder,
nån grävmaskin som sliter upp en cykelväg vid fotbollsplan.
och nyponbuskar, nyponbuskar, hela vägen nyponbuskar,
ser jag när jag blundar, och nånstans där så blev jag den jag är nu.

Jag ser gitarren i butiken, symbolen för att skolka,
sagan om ett uppror, drömmen om en högre höjd
ett sjörövarskepp som blåser rätt in i Los Angeles,
och stjärnorna som glittar,och ingen jävel når mig nånsin mera.

En enda ambition, att få brudarna från Berga
att skratta eller gråta, och rymma över taken
bort från regelbokens stöveltramp, är tegelväggen
la isla bonita, och dom brandgula stolarna man staplar på varandra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback