femte mailet, 2/6-04

Hallå ja!

Här kommer en liten uppdatering. Det var ett par dagar sen sist.

29 maj

Sista dagen i Dubrovnik. Regnade en del på dagen men på eftermiddagen klarnade det ipp. Var och gick lite i gamla stan. Vandrade sedan ut  på en halvö med  massa hotell och strändet. Åt kanongod middag med vin och efterrätt, det var ju trots allt sista dagen i staden. PÅ kvällen så var det lite krogen som gällde ed en massa backpackers från värdlens alla hörn. Det är väldigt många japaner, australiensare, nya zeeländare och amerikaner och canadensare som reser, och de reser i minst 6 månader… hur har de råd?

30 maj

Upp tidigt, men Ola var uppe tidigare och fixade frukost och bussbiljetter och växlade penagr. Pigg som attan. Sen var det buss till Split klockan 13. Var frammevid 17, satt vid  kajen och tittade på de knäppa seglarna som inte kunde lägga till och annat kul. Vandrade runt i gamla stan som var hur häftig som helst!! Måste bara till Kroatien och båtluffa, det är ett sånt underbart land!! Vid tio på kvällen var det buss och tåg till Zagreb.

31 maj

Framme i Zagreb vis sjuhugget på morgonen, det var bara att köpa jordgubba (andra gången för i år), som vi sen hade med på tåget till Ljubljana. Var framme där vid halv elva ungefär. Hittade ett hostel som vi trodde var bra, bara att det låg untanför hela stan. Knallade dit i stekande sol. Men vi fick valuta för pengarna, för det var billigare än det allra första hostlet vi  hittade. Och fräscht, inget krakowbottennapp här inte.

Åkte buss in till stan, och sen gick vi runt lite. Och bara glodde, var uppe på slottet som inte var så mycket att hänga i gran. Man är ganska mättad på städer, vill ut i naturen!

Käka slovensk mat, och det var hur mycket som helst! Man rullade iväg nästan.

1 juni

I dag börjar sommaren, alla priser och tider ändras. Åkte till Postonja Caves. Gigantiska droppstensgrottor, som var 2 mil långa, men vi åkte tåg i 2 km och sen vandrade vi i en km och sen tåg tillbaka. Det var värsta tursitattraktionen. 14.000 tursiter per dag under högsäsong, och ja, helt galet. Men så är det den största grottan i Slovenien. Åkte tillbaka, lite besvikna p.g.a. att det känndes mest som om det hela handlade om att slussa runt turister på kortast möjliga tid och inte visa vad som fanns. Men mäktigt var det.

Åkte hem på eftermiddagen, satt i stan och käka god glass och glodde på folk, och sedan var det mat på samma restaurang igen. Kände mig som ett bowlingklot i magen när vi gick därifrån, fast man käkat gulasch och ingen mastodontmiddag som igår. Sista natten i Ljubljana, en stad som inte föll mig i smaken…

2 juni

Åkte morgontåget till Bled Lake, en helt underbar liten bergsby uppe i bergen, Julian Alps. Finns hur mycket som helst att göra. Underbart att komma bort från städerna. Först var det ju att leta upp hostlet, där vi fick rum. Flyt som vanligt med andra ord. Nu har vi gjort en reservation till Innsbruck, den första denna resa. (så Camilla, nu behöver du inte boka.) I allafal så har vi vart uppe på slottet, det äldsta i hela Slovenien, som ligger på en utskjutande klippa ut över sjön, helt fantastiskt!

Ha det finers och kanones så länge!!