Silverfisken av Sofia Rapp Johansson

Denna bok handlar om författarinnans uppväxt i en hyreslägenhet, någonstans i Sverige med föräldrar som knarkar och super. Och med en pappa som misshandlar och våldtar sin dotter. Och hur hon blir itvingad droger och sprit (ibland självmant för att döva) och hur hon skär sig i med kniven över sin lilla barnakropp. 

Hela boken är lyrikform och den är tung och gör ont att läsa. Man måste ofta ta pauser för att orka fortsätta läsa. Den är utelämnade, ärlig och lämnar inte mycket till fantasin.
Jag tycker författarinnan är mycket modig som blottar sig så totalt om sin uppväxt.


Jag drömmer att jag är långt borta och att jag är frisk
pappa klar av mej pyjamasen
jag blir en silverifsk
 

Boken får fyra hjärtan av fem

image40image40image40image40


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback