Ang. internationella kvinnodagen


Min mamma och jag diskuterade härom dagen det här med uppdelningen av hushållsgöromål. Att kvinnan spenderade i genomsnitt 17 timmar och mannen 8 timmar per vecka tror jag det var hon hade läst i någon genusbok.

Då är frågan: Vad ingår i hushållsgöromål?

Jag har alltid sagt att min mamma och pappa  har ett så ojämnställt förhållande. Men min mamma hävdar att hon inte har det och jag tror jag ger mig. För med tanke på all tid som min pappa spenderar med allt som rör trädgård, garage, bilar och allt annat som hör till det tekniska som också måste fungera i ett hushåll så är de inte ojämnställda. De har bara valt att göra det de är bäst på i ett hushåll.
För visst borde all denna service av garage, bilar, värmepanna och trädgård ingå i hushållsgöromål?

Eller är det bara tvätt, disk, städning och matlagning som ingår i hushållsgöromål?

Och angående detta med att kvinnan tar mest hand om barnen: Min mamma skickade ut mig väldigt ofta i garaget till pappa när jag var mindre, så att jag inte skulle tro att det bara var killar som skulle vara där ute, samt att pappa skulle vara med mig. Mycket bra gjort av henne. För jag älskade att vara därute och bygga båtar och snickra och  hamra. 


Kommentarer
Postat av: ann

Haha, jaa, du är inte ensam om att ha diskuterat det där med föräldrarna skulle jag tro :)

Min mamma kan för övrigt inte med tvättmaskinen hemma :) Men hon är en jävel på att stryka!

Kram, och du, va snygg embolis hemsida har blivit förresten!

Postat av: SOA

Bra observerat där...

2007-03-11 @ 00:32:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback