21 april - strejkdag nr 1.

I dag klockan 12 stämplade jag och mina kollegor ut, förutom hon som blev beordrad skyddsarbete. Skyddsarbete på helt fel grunder.

Jag är så förbannad!

I går på nyheterna sa de "som det ser ut nu komm inte vårdstrejken att kunna stoppas. Sköterskorna begär 22.000 i ingångslön från och med i år + 1.700 i påslag i år och 1.700 nästa år". Då slog det mig. 22.000 kr. Det är ju för fan småpotatis som vi begär. Ska det vara så jävla svårt att bara ge oss det. Måste vi hålla på att kriga. Det hela slutar ju med att det är krig mellan chef, läkarna och sjuksköterskorna. Och allt är sjuksköterskornas fel. För det är ju de som ställer till med bråk. Allt vi vill är att få betalt för det vi gör. Betalt för den vård vi ger och det enorma ansvar som vi har. Betalt för att vi har en legitimation, som kan ryka om man gör ett snedsteg, som kan kosta hela ens yrkeskarriär. Betalt för att vi räddar liv. Betalt för att ge människor en drägligare vardag. Dessutom så har vi ett studielån som ska betalas av, vars räkningar dessutom höjs undan för undan. Jag kan, som singel, heller inte ta mer än 670.000 kr i lån om jag tex vill köpa mig en bostad. Vi, sjuksköterskor, akademiker, med en legitimation och en Fil.kand, vi är förpassade till att leva med minimal lön och en sjukhelevetes ansvar. Nu får det vara nog! Vi ska ha betalt för den kunskap vi besitter!

Kommentarer
Postat av: Älo

Jaaaaa! Akutmottagningarna i Stockholm ska vara stängda ett dygn i taget, alltid nåt, och det ställer onekligen till besvär.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback