23 april - strejkdag nr 3.

I dag har vi skrivit en massa insändare till olika tidningar. Jag har också publicerat följande på diskussionsforumet på unt.se


Allt vi vill är att få betalt för det vi gör. Betalt för den vård vi ger och det enorma ansvar som vi har. Betalt för att vi har en legitimation. Betalt för att vi räddar liv. Betalt för att ge människor en drägligare vardag. Dessutom så har vi ett studielån som ska betalas av, vars räntor dessutom höjs undan för undan. Vi, sjuksköterskor, akademiker, med en legitimation och en Fil.kand i omvårdnad, vi är förpassade till att leva med minimal lön och en sjuhelvetes ansvar. Nu får det vara nog! Vi ska ha betalt för den kunskap vi besitter!

Och sjusköterskeutbildningen är visserligen eftergymnasial, men en akademisk sådan, som bedrivs på en högskola eller ett univeristet, inte på en folkhögskola som en del verkar tro.


Malin Torbjörnsdotter 2008-04-23 15:52


och detta har två kollegor skrivit

Bästa sjuksköterskor m fl som är anslutna till vårdförbundet. Suttit och läst inlägg från en civilekonom som ska vara glad att vi sjuksköterskor har ett humant tänkande och att alla patienter har samma värde. För om vi skulle få Anna Edvinsson som patient och veta hennes åsikt, så vore det lätt för oss att behandla henne efter åsikt och inte efter behov. Men vi tar inte hänsyn till hennes lön, löneutveckling eller kommentar: "sluta gapa...",utan hon får den hjälp hon är berättigad till. Det gäller även Bengt Karlsson (men ett sån inlägg är nästan inte värt att kommentera). Vi är många i detta land som arbetar med människor och är lågavlönade, men inget blír bättre av att säga vem som är mer värd en någon annan. Hanna har en lärarlön på 24 000 kr. Jag har lika många poäng som dig, men 28 år i vården och har ännu inte nått 24 000 kr. Vi kan inte jämföra yrken, men det vill du. Jobbar lärarna natt, jul, nyår, midsommar osv. Jag kan inte låta bli att tycka till. Det är klart att Hanna är värd 24 000 och mer. Men det innebär ju inte att vi sjuksköterskor skall sluta slåss för våra löner i förhållande till vår utbildning, vårt ansvar, våra arbetstider och kraven på att hålla oss uppdaterade på allt nytt som kommer inom vården. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att undersköterskorna skulle ha samma lön som en sjuksköterska när jag vidareutbildade mig för ca 10 år sedan. Men de har ju mer när jag betalat mitt studielån. Jag säger grattis till er undersköterskor som har lyckats i er senaste löneförhandling. Jag hoppas att vi nu har ert stöd, för om vi har ett gott samarbete så vet ni att mycket av våra uppgifter får ni inte göra, men vi måste göra dem, även om vi vill tillbringa mer tid hos patienten. Hade någon talat om för mig hur vår lön skulle utvecklas när jag sökte sköterskeutbildningen för snart 15 år sedan, hade jag aldrig gått den. Men nu är det så och jag har fortfarande strejkrätten kvar, och därför får patienterna vänta och se om jag tänker komma tillbaka till jobbet när den är över.

Maria Jansson 2008-04-22 19:58



Det känns lite märkligt att en yrkesgrupp som som har ett så viktigt arbete att fara för hälsa och liv uppstår vid strejk, inte värderas högre av arbetsgivare/politiker.

Men, sjuksköterskeyrket är ju ett kvinnoyrke som värderas lågt, framförallt av andra kvinnor enligt vad som kan läsas i tidigare inlägg på i detta forum. Framförallt är det viktigare att räkna pengar än att rädda liv...

Du "Anna Edvinsson", är välkommen att prya hos mig, vi kan till och med byta arbetsuppgifter med varandra för en dag, jag är övertygad att jag klarar av ditt arbete utan att göra bort mig alltför mycket. Men du, klarar inte av att ta över mina arbetsuppgifter utan att patienten på operationsbordet hamnar i livsfara...

Cirka 30 procent av av sjuksköterskorna tillhör 40-talist generationen och är på väg att gå i pension de närmaste åren. Yrket präglas redan i dag av en brist som inte kan utbildas bort. Jag rekommenderar alla gymnasister som tänker söka universitetsutbildning att välja t ex att bli civilekonom eller civilingenjör. Ingångslönen kanske inte är så fet men, löneutvecklingen är storstilad... jämfört med en sjuksköterskas. Om inte det kommande avtalet ger ett skäligt lönepåslag är det ingen idé att arbeta kvar i vården. Det kommer ju att bli en hel del lediga jobb eftersom även andra sektorer har ca 30 % 40-talister som väntar på pension...

Thomas Carlson 2008-04-21 16:43



-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skickade även i väg ansökan om norsk legitimation i dag. Så jäkla skönt. Hej hej Norge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback