29 april -strejkdag nr 9.

Hallå hallå!

I går publicerades
en av våra insändare, och i dag de resterande två.

"Min" hittar jag inte på nätet, så den får ni här nedan, men J:s har vi här

Lön för kompetens!

Undersköterskorna gör ett jättebra arbete och förtjänar verkligen en bra lön. Men det måste vara skillnad på ett yrke med gymnasiekompetens och ett yrke med universitetskompetens. I praktiken är det också stor skillnad, sjuksköterskor utför andra uppgifter men framförallt har vi ett övergripande ansvar för patientens hälsa. Som sjuksköterska har vi en legitimation som innebär ett stort medicinskt ansvar, utföra alla sina arbetsuppgifter korrekt, alltid, eftersom det handlar om liv och hälsa och möjligheten att göra om sin handling på rätt sätt finns inte. Vi ska också fungera som arbetsledare på arbetsplatsen. Det är också vi som är "läkarens ögon", vilket innebär att vi har ansvar för hela patientens situation och hälsa. Läkaren träffar patienten på morgonronden, därefter har sjuksköterskan ansvar över patienten och att rapportera om det händer något allvarligt. För det här ansvaret ska vi ha betalt! / Malin Torbjörnsdotter genom tio sjuksköterskor på Ögonkliniken, Akademiska sjukhuset, Uppsala

mors mors


Kommentarer
Postat av: Lilla M

Hamnade i din blogg då jag googlade på en Winnerbäcklåt och hamnar i en härlig salig röra av sångtexter m.m.
Jag kommer tillbaka!

2008-04-30 @ 22:39:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback