Ryskt rågbröd

På begäran kommer här receptet


Ryskt rågbröd (3 runda bröd)

Förberedelsetid: 1 dag

Tillagningstid: 45 min

Färdigt på: 1 dag 1 tim 45 min


Ingredienser


Steg 1:
500 g filmjölk
375 g stenmalt rågmjöl
20 g jäst

Steg 2:
500 g vatten
40 g honung
900 g stenmalt rågmjöl
20 g jäst

Gör så här

1. Blanda filmjölken med första mängden mjöl och jäst och låt stå i 24 timmar.

2. Tillsätt sedan vatten, honung, den andra mängden mjöl och jäst och blanda i 8 minuter.

3. Täck med plast och låt vila i två timmar. Dela degen i tre bitar och rundriv. Platta ut, pensla med vatten och doppa i rågmjöl. Låt jäsa i cirka 40 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

4. Sätt in i varm ugn och spreja vatten på ugnens botten. Sänk värmen till 220 grader efter 10 minuter. Låt brödet baka stå i 30-40 minuter.

receptet finns på recept.nu

Mumsfillibabba


Kommentarer
Postat av: Älo

Oj, det var ett avancerat bröd! Mina stackars fuskbullar kommer på skam... ;) Låter hur smaskigt som helst, får göra ett försök nästa gång jag är vid en ugn!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback