svar på förfrågan

Fick en förfrågan att skriva lite om ssk-programmet. Blev lite förvånad (positivt!) eftersom jag trodde det bara var några få i vänkretsen som läste denna blogg. Men givetvis är jag tillmötesgående =)

Sjuksköterskeprogrammet på Mittuniversitetet tycker jag är mycket bra upplagt och jag är väldigt nöjd med utbildningen. Vad som är trevligt mer med Mittuniversitetet Sundsvall är att det är en liten skola, vilket leder till bra kontakt med både lärare och elever, både från den egna klassen och från andra terminer. Plugga och läsa på bör man ju, och det gick i perioder hur intensivt det var i skolan, vilket var skönt och bra. En kurs kanske krävde jättemycket plugg medan en annan var väldigt lugn. Så det varierar, vilket är bra. Angående engelskan så var jag också väldigt orolig över hur i hela friden jag skulle klara det, eftersom mitt självförtroende ang. engelskan är lika med noll. Men jag tycker man tränas ganska bra med till exempel vetenskapliga artiklar och så. Och det är egentligen bara de vetenskapliga artiklarna, som används till arbeten, och statistikboken (som det finns ett bra alternativ till på svenska) som är på engelska. Visst var det kämpigt att läsa vetenskapliga artiklar på engelska till exempelvis c-uppsatsen. Jag kunde gråta floder över dessa artiklar, och engesklexiconet blev min bästa vän! Ibland kände jag mig helt kass som behövde slå upp var och varannat ord, men jag tog mig igenom även det. Och givetvis får man hjälp av handledare och vänner om man ber om den. Så Linda, jag tycker absolut inte att, som du säger "bristande engelskakunskaper", ska hindra dig från att gå utbildningen. Övning ger färdighet, så är det med allt, injektioner som engelska. Det är en mycket bra utbildning som ger en bred och bra grund att stå på oavsett om du vill jobba inom akutverksamhet, friskvården eller på försäkringsbolag.

Hoppas det gav lite svar på dina frågor, annars får du fråga mer!

Kommentarer
Postat av: Emelie

och Linda, i brist på att du inte lämnade någon mailadress och tid för min del att svara så håller jag med Malin!

Postat av: Linda

Tusen tack för tipsen jag fått! Eftersom jag är totalt värdelös på engelska så hoppas jag att jag kan lösa det ändå, om jag väljer att tacka ja! Jag är tacksam för att du ställde upp och svarade på mina funderingar och fick mig att tänka, jag klarar det nog! :) Vi får se hur det blir med pluggningen i höst. Sen har jag en till fråga, vet du hur många de brukar ta in på reservplatserna i början av terminen? :) Har en kompis som ligger som 28 reserv genom högskoleprovet och vill komma in! :) tur det är urval 2 kvar.. Mvh/Linda

2008-07-16 @ 01:38:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback